Domino Suite II / Propositie VIII

André Beullens


1975
olieverf op doek
h. 180 cm x b. 450 cm
1982 schenking
NL – ‘Domino Suite II’ maakte André Beullens slechts enkele maanden voor zijn dood en werd kort nadien postuum tentoongesteld in Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle. Het monumentale werk bestrijkt een volledige museumzaal en bestaat uit monochrome doeken, door Beullens ‘Moduli’ genoemd. Elk van Beullens ‘Suites’ bestaat uit verschillende ‘Proposities’ (kleurvoorstellen) samengesteld uit telkens zes elementen, waaronder steeds één met dezelfde afmetingen, nl. 75 op 180 cm. Tussen de proposities speelt de museummuur mee als deel van het monochrome veelluik, wat het werk tot een ‘in situ’-schilderij maakt. De actieve ritmering die de muur in het werk bepaalt, reduceert de doeken tot loutere kleurvlakken, die enkel en alleen gedefinieerd worden door het wezen van hun eigen kleur. In dit late werk selecteerde Beullens – in tegenstelling tot zijn vroegere werken – de kleuren volkomen willekeurig. De accrochage van de kleurvlakken liet hij bepalen door hun chromatische verhoudingen en hun respectievelijke ruimtelijke evenwicht. ‘Domino Suite II’ kan worden beschouwd als het orgelpunt van Beullens’ schildercarrière, waarbij hij kleuren niet langer door middel van licht in elkaar liet overgaan of vice versa, maar zich louter focuste op het meest essentiële aspect van zijn schilderkunst: de pure kleur op zich.
ENG - André Beullens created ‘Domino Suite II’ just a few months before death and, not long afterwards, it was posthumously exhibited at the Dhondt-Dhaenens Museum in Deurle. This monumental work, which fills an entire gallery, is composed of monochrome canvases that Beullens called ‘Moduli’. Each of Beullens’ ‘Suites’ comprises several ‘Propositions’ (colour proposals), composed of six elements each, including one with the identical dimensions of 75 x 180 cm. The gallery wall, which is visible between the propositions, is also part of the monochrome polyptych, making the work a ‘site-specific’ painting. The active rhythm that defines the wall within the work also has a reductive effect on the canvases: they become mere areas of colour, defined through the essence of their individual hues. Unlike in his earlier pieces, Beullens selected the colours completely randomly in this late work. He also allowed the installation of the coloured elements to be determined by their chromatic proportions and their respective spatial balance. Beullens’ career as a painter reached its climax in ‘Domino Suite II’, a work in which he no longer used light to blend colours into one another, or vice versa, but focused purely on the most essential aspect of his painting: pure colour in itself.
FR - « Domino Suite II » a été créée par André Beullens quelques mois seulement avant sa mort et a été exposée à titre posthume peu après au musée Dhondt-Dhaenens à Deurle. L'œuvre monumentale couvre une salle entière du musée et se compose de toiles monochromes, appelées « Moduli » par Beullens. Chacune des « Suites » de Beullens se compose de plusieurs « Proposities » (propositions de couleurs) composées de six éléments chacune, dont toujours une aux mêmes dimensions de 75 x 180 cm. Entre les propositions, le mur du musée joue le rôle d'élément du polyptyque monochrome, faisant de l'œuvre une peinture « in situ ». Le rythme actif qui définit le mur dans l'œuvre réduit les toiles à de simples champs de couleur, définis uniquement par l'essence de leur propre couleur. Dans cette œuvre tardive, Beullens, contrairement à ses œuvres précédentes, a choisi les couleurs de manière totalement aléatoire. Il a laissé l'accrochage des champs de couleur être déterminé par leurs relations chromatiques et leur équilibre spatial respectif. « Domino Suite II » peut être considéré comme le point d'orgue de la carrière de peintre de Beullens, qui n'utilise plus la lumière pour fondre les couleurs les unes dans les autres ou inversement, mais se concentre uniquement sur l'aspect le plus essentiel de sa peinture : la couleur pure en soi.
Collectienummer : 66

Kunstwerken André Beullens


Word Vriend van S.M.A.K.
made by