Kraantje en tuinslang (groen, zerp)

Raoul De Keyser


1965
olieverf op doek
h. 149.5 cm x b. 119 cm
1999 bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap
NL - ‘Kraantje en tuinslang (groen, zerp)’ hoort thuis in een reeks vroege kleurrijke doeken waarop De Keyser banale alledaagse dingen schilderde, zoals een deurklink, een stuk prikkeldraad, een wolk of een tuinslang. Zijn onderwerpen vond hij dichtbij, vaak op de drempel tussen kamer en tuin. De reeks heeft een speelse popartkwaliteit. Ze is duidelijk beïnvloed door Roger Raveel, de leermeester van De Keyser en de schilder die mee aan de wieg stond van de Nieuwe Visie, een Oost-Vlaamse variant van de popart. Ondanks deze duidelijke relatie beschouwde De Keyser zich niet als een typische aanhanger. Daarvoor was hij te eigenzinnig en naar eigen zeggen ook te veel geïnspireerd door andere stromingen zoals de Amerikaanse abstracte schilderkunst. De invloed van de popart verdween in zijn oeuvre dan ook meer en meer op de achtergrond, in het voordeel van minimale, meer fundamentele schilderkunst.
ENG - ‘Kraantje en tuinslang (groen, zerp)’ [Tap and Garden Hose (green, acidic)] is one of a series of early, colourful canvases on which De Keyser painted ordinary everyday objects such as a door handle, a piece of barbed wire, a cloud or a garden hose. He found his subjects close to home, often on the threshold between the room and the garden. The series has a playful pop art quality. It is clearly influenced by the painter Roger Raveel, De Keyser’s mentor and a founder member of the Nieuwe Visie (‘New Vision’), an East-Flemish variant of pop art. Despite these obvious correlations, De Keyser did not regard himself as a typical adherent. He was too idiosyncratic for that, and by his own admission, also inspired by other movements such as American abstract painting. The influence of pop art thus dissipated increasingly into the background of his oeuvre in favour of minimal, more fundamental painting.
FR - ‘Kraantje en tuinslang (groen, zerp)’ fait partie d’une série de toiles colorées sur lesquelles De Keyser peignait des objets d’usage courant, comme une poignée de porte, un morceau de fil barbelé, un nuage ou un tuyau d’arrosage. Il trouvait ses sujets près de chez lui, souvent sur le seuil entre la maison et le jardin. La série se caractérise par une qualité ludique du pop art. Elle subit la nette influence de Roger Raveel, le maître de De Keyser et le peintre qui était aussi à l’origine de la Nieuwe Visie, une variante du pop art en Flandre orientale. Malgré ces influences évidentes, De Keyser ne se considérait pas comme un disciple typique, en raison de sa nature trop obstinée et de la forte influence exercée, selon ses propres dires, par d’autres courants, comme la peinture abstraite américaine. C’est pourquoi, l’impact du pop art dans son œuvre s’estompa de plus en plus en faveur d’une peinture minimale et plus fondamentale.
Collectienummer : 404

Kunstwerken Raoul De Keyser


Word Vriend van S.M.A.K.
made by