The blind leading the blind #9

Peter Buggenhout


2005
mixed media
h. 159 cm x b. 215 cm x d. 156 cm
2007 bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap
NL – Deze sculptuur is een vrij vroeg werk uit de reeks ‘The Blind Leading the Blind’, waarmee Peter Buggenhout startte in 2003. De titel verwijst naar Pieter Bruegels beroemde schilderij ‘De parabel van de blinden’ uit de 16de eeuw. Net zoals de blinden in dit schilderij, die elkaar blindelings volgen, weet volgens Buggenhout ook vandaag niemand waar hij vandaan komt of naartoe gaat. Zijn sculpturale constructies verwijzen dan ook naar de onmogelijkheid om de werkelijkheid op een alomvattende manier te begrijpen. Ze zijn even complex als onze dagelijkse realiteit en bieden geen vast perspectief op die realiteit, noch op zichzelf. Dit werk is het negende in de reeks en nog relatief bescheiden van formaat. Recentere versies zijn vaak veel monumentaler. Buggenhout presenteert deze stofhopen veelal op een glazen plaat als sokkel of in een vitrine. Daarmee maakt hij duidelijk dat het om een sculptuur gaat, een object dat alleen op zichzelf bestaat en ook enkel naar zichzelf verwijst. Het is niet meer dan een ding dat geen enkele externe realiteit of inhoud symboliseert. De sculptuur bestaat uit een opeenstapeling van diverse materialen, zoals bouw- en industrieel afval, die werden bedekt met huishoudstof. Deze materie is voor de kunstenaar zelf betekenisloos: ze bestaat louter uit resten. Toch is ze in staat om objecten te transformeren door zodanig de vorm te benadrukken dat kleur en materiaal verdwijnen. Buggenhouts assemblages groeien geleidelijk, van binnenuit, als accumulaties van materialen en stof. Ze lijken wel archeologische sporen uit een verre, postindustriële toekomst.
ENG – This sculpture is a relatively early work in Peter Buggenhout’s series ‘The Blind Leading the Blind’. The title refers to Pieter Bruegel the Elder’s famous painting ‘The Parable of the Blind’, which dates from the sixteenth century. Like the blind in the painting, who unseeingly follow each other, Buggenhout asserts that people today do not know where they come from or where they are heading. His sculptural constructions therefore reference the fact that we will never attain a definitive understanding of the world we inhabit. His works are as complex as everyday life and offer no fixed perspective on this actuality, nor on themselves. This particular work is still relatively modest in size. More recent iterations tend to be much more monumental. Buggenhout often presents these ‘dustscapes’ on a glass plate for a plinth or in a display case. In so doing, he makes it obvious that the work is a sculpture, an entirely self-referential and autonomous object. It is nothing more than a thing; an artefact that does not symbolise any external reality or subject. The sculpture is made from an amalgam of materials, such as building and industrial waste, which has been covered with household dust. For the artist, the dust is a meaningless substance: it only consists of particles. Yet dust can alter an object’s shape by emphasising its form to such an extent that the colour and core material dissipate. Buggenhout’s assemblages gradually emerge from within, as accumulations of materials and dust. They resemble archaeological traces from a distant, post-industrial future.
FR - Cette sculpture est une des premières œuvres de la série 'The Blind Leading the Blind', que Peter Buggenhout commença en 2003. Le titre fait référence au célèbre tableau de Pieter Bruegel datant du XVIe siècle, 'La parabole des aveugles'. Tout comme les aveugles de ce tableau, qui se suivent aveuglément les uns les autres, Peter Buggenhout estime que personne ne sait aujourd'hui d'où il vient ni où il va. Ses constructions sculpturales font ainsi référence à l'impossibilité d'appréhender la réalité de manière intégrale. Elles sont tout aussi complexes que notre réalité quotidienne et n'offrent pas de perspective fixe sur cette réalité, ni sur elles-mêmes. Cette œuvre est la neuvième de la série et reste de taille relativement modeste. Les versions plus récentes sont souvent beaucoup plus monumentales. Buggenhout présente ces monticules de poussière souvent sur une plaque de verre tel un piédestal ou une vitrine. De cette manière, il indique clairement qu'il s'agit d'une sculpture, d'un objet qui n'existe qu'en lui-même et qui ne renvoie qu'à lui-même. Ce n'est rien d'autre qu'une chose qui ne symbolise ni réalité ni contenu extérieur. La sculpture est composée d'une accumulation de matériaux divers, tels que des déchets de construction et des déchets industriels, qui ont été recouverts de poussière domestique. Pour l'artiste, cette poussière est dénuée de sens: il ne s'agit que de restes. Pourtant, celle-ci parvient à transformer les objets en mettant l'accent sur la forme au point de faire disparaître la couleur et la matière. Les assemblages de Buggenhout se développent progressivement, de l'intérieur, comme des accumulations de matériaux et de poussières. On dirait des traces archéologiques d'un futur lointain et post-industriel.
Collectienummer : 3522

Kunstwerken Peter Buggenhout


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