ed. 1/5
2011
single-channel video (kleur, stil)
3min 40sec
2015 aankoop
NL - ‘To Leave’ begint met de close-up van een familielid van de kunstenaar in Tanger. Langzaam gaat de camera achteruit. Terwijl de man geleidelijk in de achtergrond van het beeld verdwijnt, zien we meer en meer van een donker wordende straat. Dit eenvoudige maar krachtige beeld situeert zich ergens tussen fictie en documentaire in. Het leest als een afscheidsboodschap waarin wij, kijkers, in de positie worden geplaatst van iemand die een geliefde achterlaat. De boodschap is bijzonder intiem, pretentieloos en direct leesbaar. Ook technisch is de video ongekunsteld: de scène werd in één take opgenomen en wordt hier als een pure, onbewerkte registratie getoond.
ENG - ‘To Leave’ starts with a close-up of a member of the artist’s family in Tangiers. The camera then slowly moves away from the subject. While the man gradually vanishes into the background of the picture, we see more and more of a street under a darkening sky. This simple but powerful image lies somewhere between fiction and documentary. It reads like a farewell message in which we, the viewers, are put in the position of someone leaving a loved one behind. The message is exceptionally intimate, unpretentious and immediately interpretable. The video is also technically straightforward: the scene was filmed in a single take and is here shown as a pure, unmanipulated recording.
FR - ‘To Leave’ commence par un gros plan sur un membre de la famille de l’artiste à Tanger. La caméra recule lentement. Tandis que l’homme disparaît graduellement vers l’arrière-plan de l’image, nous voyons de plus en plus d’une rue qui s’obscurcit progressivement. Cette image simple mais puissante se situe quelque part entre la fiction et le documentaire. Elle se lit comme un message d’adieu dans lequel nous, les spectateurs, sommes placés dans la position de quelqu’un qui quitte une personne aimée. Le message est particulièrement intime, sans prétention et directement lisible. Techniquement aussi, la vidéo est sans artifices: la scène a été filmée en une seule prise et elle est montrée ici comme un enregistrement pur, non altéré.