Achter de schermen van POP ART met Brice en Christoph van team productie

Achterdeschermen POPART5

Brice Muylle en Christophe Neerman van team productie vertellen over de opbouw van POP ART en hun favoriete werken.

Wat is jullie favoriete werk in de expo?

Achterdeschermen POPART3

Christoph (productie en collectie): "Voor mij is dat Hotel Chelsea Bathroom van Valerio Adami. Normaal gezien ben ik niet zo een grote fan van Adami, maar dit schilderij vind ik prachtig. Niet alleen esthetisch, maar het vat ook de popart vibe."

"Hij schildert een badkamer van een hotel in de jaren ’60, waar alle grote namen van artiesten samen kwamen. Het spreekt tot de verbeelding en het geeft de sfeer van toen zeer goed weer. Het is ook een groot werk, wat het alleen maar indrukwekkender maakt."

Achterdeschermen POPART3

Brice (productieleider): "Mijn favoriete werk is Große Pyramide uit 1966 van Gerhard Richter. Het is een atypisch werk voor popart, maar het is wel geschilderd in de periode van popart, van de ‘Europese’ kant. Het representeert echter wel het dagdagelijkse maar de focus is niet scherp. Hij schilderde een wazig schilderij van een scherpe, realistische foto."

Waar moeten jullie op letten bij het ophangen van waardevolle werken?

Christoph: "Het lijkt een evidentie, maar het belangrijkste is natuurlijk dat de kunstwerken recht hangen. Daarom moet je steeds focussen op twee punten, want de museummuren kunnen ook scheef zijn."

"Daarbij moet het werk ook in de juiste positie opgehangen worden. Zo hebben wij ooit een werk ondersteboven gehangen omdat de kunstenaar op de achterzijde ‘onderaan’ had gesigneerd, maar het was de handtekening die verkeerd stond, niet de afbeelding (lacht). Tot slot vraagt een opbouw toch ook om netheid en detail. Achteraf moet je alles mooi poetsen, want er wordt wel eens een plintje vergeten, waarop het boorstof blijft liggen … "

Wat doen jullie tussen 2 tentoonstellingen?

Brice: "Dan ben ik vooral bezig met het opmaken van een nieuwe tentoonstelling. Wij maken planningen op, wanneer welke tentoonstelling komt, met welke bruiklenen, en we bereiden de zalen voor. Zo maak ik in het programma SketchUp de indeling van de zalen en welke kunstwerken waar komen te staan of hangen."

"Daarnaast moeten wij de werken ook letterlijk checken. We noemen dat een ‘conditierapport’ maken. Op die manier bekijken we zorgvuldig het werk, en zien we of er gerestaureerd moet worden door onze collega’s van collectie. Wij regelen ook alle transporten - want wij hebben bijvoorbeeld een depot onder het voetbalveld in Ghelamco - het vervoer en de verzekeringen …"

Christoph: "Ik werk ook nog deels bij de collectie-afdeling waar ik na een opbouw van een tentoonstelling start met het werk dat daar bleef liggen. Zo zet ik bijvoorbeeld kunstwerken klaar voor transport die moeten vertrekken naar een ander museum, of maak ik letterlijk de kist waar het kunstwerk wordt in opgeborgen."

23.Nov.21 Categorie: In de kijker
Word Vriend van S.M.A.K.
made by