De Mirabello

Jan Van Imschoot


1992
olieverf op doek
h. 100 cm x b. 80 cm
1998 aankoop
NL – Voor nieuw werk laat Jan Van Imschoot zich inspireren door gevonden beeldmateriaal, de lokale geschiedenis of een gebeurtenis in zijn omgeving of de maatschappij die hem treft. Vrijheid, censuur en geweld van politieke en ideologische systemen van vroeger en nu zijn motieven binnen zijn oeuvre. Op vormelijk vlak vindt Van Imschoot voor zijn ‘anarcho-barok’ inspiratie in de kunstgeschiedenis. Ook op dit doek duiken kruisverwijzingen op naar artistieke voorgangers. Zo sijpelt de invloed van Francisco Goya en Edouard Manet door in de intense donkere kleuren en de dreigende sfeer. Het geassembleerde perspectief, de sterke kleuren en de felle contrasten typeren Van Imschoots oeuvre. Dan is er nog de opvallende titel: ‘De Mirabello’. Soms fungeren de titels die de kunstenaar bedenkt als wegwijzers en verwijzen ze naar zijn ruime belezenheid. Maar soms zetten de titels je door hun dubbelzinnigheid ook op het verkeerde been. In zijn combinaties van woord en beeld laat de Van Imschoot bewust ruimte voor associaties.
ENG – For each new work, Jan Van Imschoot draws inspiration from found footage, local history or an affecting event in his milieu or wider society. Motifs within his oeuvre include freedom, censorship, and the violence associated with political and ideological systems, both past and present. Van Imschoot’s ‘anarcho-baroque’ works are influenced by art history in terms of form. Cross-references to artistic predecessors also appear in this canvas. The influences of Francisco Goya and Edouard Manet seep through via the intense dark colours and menacing atmosphere, for example. The pieced-together perspective, strong colours and vivid contrasts are typical of Van Imschoot’s oeuvre. In addition, there is the striking title: ‘De Mirabello’. Some of the artist’s titles function like signposts and allude to his erudition. Others are more ambiguous and lead you astray. In his combinations of words and images, Van Imschoot deliberately leaves room for a range of associations.
FR – Dans ses créations récentes, Jan Van Imschoot s’inspire de matériel visuel de récupération, de l’histoire locale ou encore d’un évènement qui le touche dans son entourage ou dans la société. La liberté, la censure et la violence des systèmes politiques et idéologiques d’hier et d’aujourd’hui sont des motifs récurrents dans son œuvre. Sur le plan formel, Van Imschoot trouve l’inspiration dans l’histoire de l’art pour produire son ‘anarcho-baroque’. Sur cette toile aussi, les références croisées à des prédécesseurs artistiques sont présentes. L’influence de Francisco Goya et Edouard Manet transparaît à travers l’intensité des couleurs sombres et l’atmosphère menaçante. L’assemblage de la perspective, la puissance des couleurs et la vivacité des contrastes sont des caractéristiques de l’art de Van Imschoot. Et puis, il y a la singularité du titre: ‘De Mirabello’. Parfois, les titres que l’artiste invente font office de panneaux signalétiques et renvoient à sa vaste culture livresque. Mais parfois aussi, les titres vous prennent à contre-pied en raison de leur double sens. Combinant le mot et l’image, Van Imschoot laisse délibérément le champ libre aux associations.
Collectienummer : 1500

Kunstwerken Jan Van Imschoot


Word Vriend van S.M.A.K.
made by