1983
mixed media
variabele afmetingen
2021 schenking
NL – Sinds de jaren ‘70 hanteert Peter Downsbrough in zijn ruimtelijk werk sobere beeldelementen, zoals letters en lijnen, in steeds wisselende configuraties. Ze laten toe de fysieke ruimte op een nieuwe manier te lezen of ervaren. Voeg- en lidwoorden – zoals AS, IF, MAAR, FROM, OP, EN, ET, OU, MAIS – komen vaak voor in de sculpturale installaties van de kunstenaar. Zo ook in ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ (1983), dat werd gecreëerd naar aanleiding van zijn solotentoonstelling in het toenmalige bekende Gewad, Vereniging Aktuele Kunst in Gent.
De installatie bestaat uit het monumentale woord MAAR (waarvan de witte letters in een hoek van 55° tegen de museummuur worden geplaatst), het woord TOT (verticaal, gesplitst, zwart en eveneens tegen de muur), en het woord AS (in kleefletters op de vloer). Deze woorden hebben voor Downsbrough een dubbele functie: enerzijds werken ze als iconografische tekens die de specifieke architecturale ruimte onderstrepen, herinterpreteren en onthullen, en anderzijds bieden ze ons ook de mogelijkheid om van de ene taalkundige gedachte naar de andere te springen.
‘MAAR/ TOT – AS, iF’ werd in 2021 door Peter Downsbrough aan S.M.A.K. geschonken, en kadert in het langdurige wederzijdse engagement tussen de kunstenaar en het museum. In 2006 organiseerde S.M.A.K. een grote tentoonstelling rond zijn oeuvre, waarna een aantal werken aan de collectie werden toegevoegd. ‘Two Pipes’ (1974), Downsbroughs installatie die permanent te zien is bij de voorgevel van het museum, kwam dankzij de genereuze schenking van Raymond en Hélène Verbouwens in 2018 in de museumcollectie terecht. Recent kocht S.M.A.K. nog enkele belangrijke fotowerken aan. De schenking van ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ dient dan ook gezien te worden als een welkome aanvulling van het reeds aanwezige ensemble kunstwerken van Peter Downsbrough in de S.M.A.K.-collectie.
ENG – Since the 1970s, Peter Downsbrough has used constantly changing configurations of austere visual elements, such as letters and lines, in his spatial works. These allow the physical space to be read or experienced in a new way. The artist’s sculptural installations often include grammatical conjunctions and articles – such as AS, IF, MAAR, FROM, OP, EN, ET, OU, MAIS. This is also the case in this work, ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ (1983), which was created upon the occasion of his solo exhibition at the then well-known Gewad, Vereniging Aktuele Kunst in Ghent.
The installation consists of the monumental word MAAR (in the form of white letters that are placed at a 55° angle against the museum wall), the word TOT (vertical, split, black and also against the wall) and the word AS (executed in adhesive letters and stuck to the floor). These words have a dual function for Downsbrough: on the one hand they function as iconographic characters that underline, reinterpret and uncover the specific architectural space, and on the other hand they give the viewer the opportunity to jump from one linguistic idea to another.
Peter Downsbrough donated ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ to S.M.A.K. in 2021 as part of the long-term mutual engagement between the artist and the museum. In 2006, S.M.A.K. organised a major exhibition featuring his work, after which a number of pieces were added to the collection. ‘Two Pipes’ (1974), Downsbrough’s installation that can permanently be seen near the museum façade, became part of the museum collection thanks to the generous donation by Raymond and Hélène Verbouwens in 2018. Recently, S.M.A.K. has purchased a number of important photographic works. The donation of ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ should therefore also be seen as a welcome addition to the existing ensemble of works by Peter Downsbrough in the S.M.A.K. collection.
FR – Depuis les années 1970, Peter Downsbrough manie des éléments visuels sobres, tels que des lettres et des lignes, dans ses œuvres spatiales selon des configurations toujours changeantes. Ces éléments permettent de lire ou de percevoir l’espace concret d’une manière nouvelle. Des conjonctions et des prépositions – comme AS, IF, MAAR, FROM, OP, EN, ET, OU, MAIS – apparaissent fréquemment dans les installations sculpturales de l’artiste. Également dans ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ (1983), créée à l’occasion de son exposition solo à la célèbre Gewad, Vereniging Aktuele Kunst à Gand.
L’installation se compose du mot monumental MAAR (dont les lettres blanches sont disposées à un angle de 55° contre le mur du musée), du mot TOT (vertical, fractionné, noir et également contre le mur), et du mot AS (en lettres adhésives fixées sur le sol). Pour Downsbrough, ces mots ont une double fonction: d’une part, ils agissent comme des signes iconographiques qui soulignent, réinterprètent et dévoilent l’espace architectural spécifique, et d’autre part, ils nous permettent également la possibilité de sauter d’une pensée linguistique à une autre.
‘MAAR/ TOT – AS, iF’ a été offert par Peter Downsbrough au S.M.A.K. en 2021 et s’inscrit dans un engagement de longue durée entre l’artiste et le musée. En 2006, le S.M.A.K. a organisé une grande exposition consacrée à son œuvre, à l’issue de laquelle plusieurs œuvres sont venues rejoindre la collection. ‘Two Pipes’ (1974), l’installation de Downsbrough que l’on peut voir en permanence devant la façade du musée, est entrée dans la collection du musée en 2018 grâce à la généreuse donation de Raymond et Hélène Verbouwens. Récemment, le S.M.A.K. a encore acheté plusieurs œuvres photographiques importantes. La donation de ‘MAAR/ TOT – AS, iF’ doit donc être vue comme un complément bienvenu à l’ensemble d’œuvres de Peter Downsbrough déjà présentes dans la collection du S.M.A.K.