1971
16 mm film overgezet naar digitaal bestand (zwart-wit, geluid)
3 min 48 sec
1982 aankoop
NL- Jacques Charlier (°1939, Luik) staat bekend om zijn kritische en humoristische benadering, waarmee hij conventies binnen de kunstwereld probeert te ondermijnen. Zijn artistieke praktijk is buitengewoon veelzijdig en omvat o.a. schilderijen, collages, cartoons, installaties, performances, songs, foto’s en video’s. Naast kunstenaar was Charlier tussen 1955 en 1977 technisch tekenaar voor de STP, de technische dienst van de provincie Luik. Op deze afdeling werkte ook Claude Delfosse, met wie Charlier in 1971 de film Rocky Tiger maakte. Rocky Tiger was het alias waaronder Delfosse in zijn jongere jaren, voor zijn loopbaan bij de STP, zanger en gitarist was in verschillende bands. Op uitnodiging van Charlier kroop Delfosse nog eens in de huid van zijn voormalige alter ego om, vergezeld door muzikanten, een versie te brengen van ‘Blue Suede Shoes’, een rock-’n-roll klassieker, geschreven door Carl Perkins, in 1956 wereldberoemd gemaakt door Elvis Presleys cover. De opname laat zien hoe de getalenteerde Delfosse, door omstandigheden, nooit de kans kreeg om professioneel muzikant te worden en zijn droom te vervullen. Rocky tiger is een ontwapenende getuigenis die op lichte toon het kwetsbare statuut van de kunstenaar in de samenleving belicht. Voor velen blijft een professionele kunstcarrière een aspiratie; in de praktijk gaat het vaak om een combinatie van het kunstenaarschap met een andere baan.
ENG - Jacques Charlier (b. 1939, Liège) is known for his critical and humorous practice, through which he endeavours to subvert art world conventions. His oeuvre is extremely diverse and includes paintings, collages, cartoons, installations, performances, songs, photographs and videos. From 1955 to 1977, Charlier combined his artistic work with his job as a technical draughtsman for the STP, the Province of Liège’s technical office. Charlier made the film Rocky Tiger (1971) with his colleague, Claude Delfosse. As a youth, and prior to his career at the STP, Delfosse had played the guitar and sang in various bands. His pseudonym was ‘Rocky Tiger’. At Charlier’s invitation, and accompanied by musicians, Delfosse stepped back into his old alter-ego’s shoes to perform a version of Carl Perkins’ rock ‘n’ roll classic, ‘Blue Suede Shoes’. A song that became world famous in 1956 when it was covered by Elvis Presley. The recording reveals how circumstances prevented the talented Delfosse from becoming a professional musician and fulfilling his dream. Rocky Tiger is a disarming testimony that highlights, with the lightest possible touch, the vulnerable status of the artist in society. For many, a professional art career remains an aspiration; in practice, it often involves combining creative work with another job.
FR - Jacques Charlier (°1939, Liège) est connu pour l’approche critique et humoristique avec laquelle il tente de saper les conventions dans le monde de l’art. Sa pratique artistique protéiforme inclut entre autres la réalisation de tableaux, collages, dessins humoristiques, installations, performances, chansons, photos et vidéos. Non content d’être artiste, Charlier a aussi été de 1955 à 1977 dessinateur technique pour le STP, le service technique de la province de Liège. Dans ce département, il avait pour collègue Claude Delfosse, avec qui Charlier a réalisé en 1971 le film Rocky Tiger. Rocky Tiger était l’alias sous lequel Delfosse avait été chanteur et guitariste de plusieurs groupes dans ses jeunes années, avant sa carrière au STP. À l’invitation de Charlier, Delfosse s’est glissé une fois encore dans la peau de son ancien alter ego pour chanter, accompagné de musiciens, une version de « Blue Suede Shoes », un classique du rock-’n-roll, écrit par Carl Perkins et rendu célèbre dans le monde entier par la reprise d’Elvis Presley en 1956. Le film montre comment les circonstances ont fait que le talentueux Delfosse n’a jamais eu l’occasion de devenir musicien professionnel et d’accomplir son rêve. Rocky Tiger est un témoignage désarmant qui éclaire sur un ton léger la fragilité du statut d’artiste dans la société. Pour beaucoup, une carrière artistique professionnelle demeure une aspiration ; dans la pratique, le métier d’artiste est souvent combiné avec un autre boulot.