To make the Structure of the Terrain perceptible by acoustic Means

Marinus Boezem


1970
collage op papier
h.112 cm x b. 82 cm
2016 aankoop
NL – Dit werk is een schoolvoorbeeld van Marinus Boezems conceptuele kunst uit de jaren ‘60 en ‘70, waarbij hij vaak niet meer dan een idee op papier als kunstwerk probeerde te ‘verkopen’. Dit los van of het idee al dan niet was bedoeld voor fysieke uitvoering ervan. Deze collage van een foto, een tekening, knipsels en notities is wel een ontwerp voor een kunstwerk, dat Boezem inzond voor de kunstmanifestatie ‘Sonsbeek buiten de perken’ in Arnhem in 1971. Het is het eerste van drie ingediende voorstellen. Dit ontwerp wou Boezem gerealiseerd zien in het park van Sonsbeek. Het bevat een luchtfoto van een strand met duinen. Eronder tekende Boezem een heuvelachtig landschap, waarin hij knipsels van een vogelverschrikker met gebruiksaanwijzing kleefde. In de handgeschreven Engelse tekst legt hij het opzet uit. Boezem wou de vogelverschrikker tweemaal per minuut een luide knal laten uitstoten, in de hoop dat de vogels in het natuurgebied er na verloop van tijd aan zouden wennen en hun normale gedrag opnieuw zouden aannemen. Een volstrekt absurd idee dat net daardoor het louter conceptuele, immateriële bestaan van het project in de verf zette.
ENG - This work is a textbook example of Marinus Boezem’s conceptual art from the 1960s and 1970s, in which he often tried to ‘sell’ little more than an idea on paper as an artwork – regardless of whether or not it was meant to be implemented. This collage of a photograph, drawing, clippings and notes is an actual design for an artwork, however, which Boezem entered for the art manifestation ‘Sonsbeek buiten de perken’ in Arnhem in 1971. It is the first of three proposals that he submitted. Boezem hoped that his idea would be realised in Sonsbeek park. It includes an aerial view of a beach with dunes. Below it, Boezem drew a hilly landscape, to which he glued clippings of a scarecrow with operating instructions. He explains the set-up in the handwritten English text. Boezem wanted the scarecrow to emit a loud bang every 30 seconds, in the hope that the birds in the nature reserve would get used to the sound over time and resume their normal behaviour. An utterly absurd idea that, in itself, perfectly illustrates the project’s purely conceptual, immaterial existence.
FR - Cette œuvre est un exemple typique de l'art conceptuel de Marinus Boezem des années 1960 et 1970, dans lequel il essayait souvent de « vendre » une idée simple sur papier, en tant qu'œuvre d'art. Et ce, que l'idée soit ou non destinée à une exécution physique. Ce collage d'une photographie, d'un dessin, de coupures de presse et de notes représente bien un projet d'œuvre d'art que Boezem a soumis pour la manifestation artistique « Sonsbeek buiten de perken » (Sonsbeek hors limites) à Arnhem en 1971. Il s'agit de la première des trois propositions soumises. Boezem souhaitait que ce projet soit réalisé dans le parc de Sonsbeek. Il comprend une vue aérienne d'une plage avec des dunes. En dessous, Boezem a dessiné un paysage vallonné, dans lequel il a collé des coupures de presse représentant un épouvantail avec un mode d'emploi. Dans le texte manuscrit en anglais, il explique le montage. Boezem voulait que l'épouvantail émette une forte détonation deux fois par minute, dans l'espoir qu'avec le temps, les oiseaux de la réserve naturelle s’y habitueraient et reprendraient leur comportement normal. Une idée complètement absurde qui, du coup, met en évidence l'existence purement conceptuelle et immatérielle du projet.
Collectienummer : 6183

Kunstwerken Marinus Boezem


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