Voor beginnende kunstenaars kan de weg naar een gevestigd kunstenaarschap lang en uitdagend zijn. Al enkele jaren organiseren de Vrienden v/h S.M.A.K de ‘Prijs van de Vrienden v/h S.M.A.K.’, een tentoonstelling die hen tweejaarlijks zichtbaarheid geeft. Want zonder zichtbaar te zijn, is die weg nog moeilijker.
Nu gaan we nog een stap verder: als teken van geloof in deze kunstenaars, willen we de kunstwerken van de elf laureaten van de afgelopen twee edities toevoegen aan onze S.M.A.K.-collectie. Met jouw steun helpen we deze toonaangevende kunstenaars uit de schaduw te treden!
Stort je bijdrage op het rekeningnummer:
- BE10 0000 0000 0404 | BIC: BPOTBEB1
- Met als mededeling: +++623/3732/80058+++
- Vanaf 40 euro ontvang je een fiscaal attest. Ook al is het geen kunstwerk, het is wel bijzonder interessant.
Dit initiatief is een samenwerking met de Koning Boudewijnstichting.
Leer de 11 laureaten en hun werk kennen
![Jimena Chavez Delion](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fexhibitions%2FARCHIEF%2FPrijzen%2FJemina.f1644420262.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=5f6013cfce8aa1da18e29126c1c35ca2)
Jimena Chávez Delion
Jimena Chávez Delion is geboren in Lima, Peru, in 1989. Ze studeerde aan ENSAV La Cambre, Brussel en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen. Recent stelde zij tentoon in Crisis Gallery, Lima (2020), Enrique Guerrero, Mexico City (2019), In Situ3, Antwerpen (2019) en Casado Santapau, Madrid (2019).
![Mark](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fexhibitions%2FARCHIEF%2FPrijzen%2Fmark.f1644420256.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=d9f8a4db11c21bacef3e7d58b9519c4b)
Mark Grootes
Mark Grootes (°1991, Zaanstad, Nederland) woont en werkt in Brussel. Hij studeerde aan KASK School of Arts, Gent. Hij stelde o.a. tentoon in Publiek Park, Gent (2021), Kunsthal, Gent (2021), Waldeinsamkeit – domein Wildenburg, Wingene (2020) en Bebe Books artist space, Gent (2019).
![Angyvir](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fexhibitions%2FARCHIEF%2FPrijzen%2FAngyvir.f1644420261.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=45edffb2fde95d915156f12c34c0b179)
Angyvir Padilla
Angyvir Padilla, geboren in 1987 in Caracas, Venezuela, studeerde aan de Académie Royale des Beaux-Arts, ENSAV La Cambre en LUCA School of Arts in Brussel. Recent werk van haar was te zien in Art Contest, Brussel (2020), Notos Studio, Athene (2019), Ithaka Festival, Leuven (2019) en GBG Arts Gallery, Caracas (2019).
![Anaïs Chabeur](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FFoto.f1625575888.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=442406b08f088d649b6bcde7c7567e6b)
Anaïs Chabeur
Anaïs Chabeur (°1992, Parijs, Frankrijk) is een pluridisciplinaire kunstenares gevestigd in Brussel. Ze studeerde af met een masterdiploma aan La Cambre in 2016. Door middel van films, objecten en stemmen grijpt haar praktijk liminale situaties aan die raken aan eindigheid en de co-existentie van materiële en subtiele werelden. In het najaar van 2021 presenteerde ze een solotentoonstelling in V2Ving (Brussel) en nam ze deel aan de residentie "Unacknowledged loss" in deSingel (Antwerpen) onder leiding van Barbara Raes. Recente tentoonstellingen zijn Risquons-Tout, Wiels (Brussel), De la lenteur et de la mesure, Maison Grégoire (Brussel), A computer does not hesitate, Botanique (solo, Brussel), De Beeldenstorm, Brakke Grond (Amsterdam). Ze was finaliste voor de Prijs van de Vrienden v/h S.M.A.K. (Gent) en een HISK laureaat (Gent).
![Elias Cafmeyer portret](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FElias-Cafmeyer_portret.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=2c70f081816fc6b9c05444534ad59196)
Elias Cafmeyer
Elias Cafmeyer (°1990, België, Roeselare) studeerde tussen 2013 en 2014 Graphic Design aan het K.A.S.K. Antwerpen, gevolgd door Sculptuur / Ruimtelijke kunst aan Sint-Lucas Antwerpen en behaalde ook de Master in Beeldende Kunst.
Cafmeyer vertrekt vanuit zijn fascinatie naar stadsontwikkeling. Hij creëert locatiegerichte installaties en sculpturen in en over de publieke ruimte. Het stedelijke landschap is hierbij een metafoor naar het sociale weefsel binnenin een urbane context.
Cafmeyer haalt residu’s uit de urbane ruimte en elementen die mobiliteit orkestreren uit hun originele context en combineert deze op een surrealistische wijze. Op deze manier zet hij de toeschouwer op een verkeerd been en bevraagt hij de bestaande infrastructuur en het gebruik ervan, wat vaak resulteert in tragikomische taferelen.
![Portrait Guy Wouete Bea Borgers2020](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FPortrait_Guy_Wouete_Bea_Borgers2020.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=c3a101466a7f0330025f8a941aa30196)
Guy Woueté
Guy Woueté, geboren in 1980 Kameroen, woont en werkt in Antwerpen en Douala. Hij studeerde beeldhouw- en schilderkunst in Douala en was resident aan de Rijksacademie in Amsterdam.
Hij studeerde af aan de Universiteit van Parijs 8 en aan de École de Recherche Graphique (Erg) in Brussel, waar hij ook lesgeeft. Woueté's werk bevat altijd elementen van maatschappijkritiek, vragen rond grenzen, migratie en symbolen van overheersing in een tijdperk van globalisering. Woueté gebruikt de geschiedenis als bron van materiaal en vermengt ervaringsverslagen in collage, installatie, performance, video en fotografisch werk. Hij werkt ook met beeldhouw- en schilderkunst en maakt kunstenaarsboeken. In elk deel van zijn praktijk probeert hij conventionele houdingen te doorbreken die racisme, discriminatie, paternalisme en vervreemding in al hun vormen voeden.
Zijn werk is tentoongesteld in vele musea en kunstmanifestaties, zoals de Universiteit voor Schone Kunsten (Ho Chi Minh, Vietnam), MKHA (Antwerpen, België), S.M.A. K. (Gent, België), Beursschouwburg (Brussel, België), het Kunstenfestivaldesarts (Brussel, België), De Brakke Grond (Amsterdam, Nederland), de Biënnale van de Afrikaanse Fotografie (Bamako, Malí), de Biënnale van Lubumbashi (Lubumbashi, Democratische Republiek Congo), het Nationaal Museum Yaoundé (Yaoundé, Kameroen), de Biënnales van Dak'Art (Dakar, Senegal), de Biënnale van Havana (La Habana, Cuba), de Enough Room for Space (Drogenbos, België) en het Spazzju Kreattiv (Valletta, Malta), onder andere.
![Portret Henry Andersen horizontaal](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2Fportret_Henry-Andersen_horizontaal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=35111b7a6713a7a25e0ceeb33f4f2c50)
Henry Andersen
Henry Andersen studeerde als componist van experimentele muziek in Perth en Berlijn voor hij naar Brussel verhuisde en zich omschoolde tot beeldend kunstenaar. Hij maakt performances, sculpturen, geluidsopnames en drukwerk, soms alleen en soms in samenwerking met Bryana Fritz als onderdeel van het duo Slow Reading Club.
Henry presenteerde werk in contexten als MAK Schindler House (US), Lafayette Anticipations (FR), Bergen Kunsthal (NO), S.M.A.K. (BE), Damien & The Love Guru (BE), Critical Distance (CA), ZKM (DE), kunstenfestivaldesarts (BE), en La Loge (BE). In 2019 was hij co-uitgever van de publicatie The Floor is Uneven. Does it Slope? met Laura Herman, over het werk van architectenduo Gins & Arakawa, via Mousse Publishing.
![Jonathan Paepens](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2Fjonathan-tuin.f1625578228.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5235&fp-y=0.415&h=556&q=90&w=806&s=6e0702723b46d9724f3cc82916cb48ce)
Jonathan Paepens
Jonathan Paepens (°1989 in Zottegem, België) studeerde aan het KASK in Gent, waar hij de Master in de Schone Kunsten heeft behaald in 2016. Daarna heeft Jonathan Paepens een postgraduaat aan het HISK gevolgd. In 2018 won hij de Publieksprijs van Prijs van de Vrienden v/h S.M.A.K.
Ben ik de idioot? De vraag blijft me achtervolgen, het belaagt me. Het jaagt me op, net als Psyche, door veld en dal. Het zoekt me op in onbewaakte momenten en vlijt zich comfortabel in mijn schoot neer. Ik tracht een gesprek te openen aan de hand van een zachte streling. Vervolgens vlucht het schichtig weg in een duistere hoek. Ik roep het na, het geluid sterft onmiddellijk. In het bos is de lucht dens en de anderen idioten roepen even luid. De vraag verdwijnt in het eindige en laat me met rust voor een poos. Plotsklaps doemt het opnieuw voor me op. Als een oorverdovende mist komt het uit de grond opgerukt. De helderheid verdwijnt, het water wordt stormachtig en troebel. Ben ik de idioot? Net op deze momenten, ik dacht nog zo de helderheid te verkrijgen nu ik weer een tekst over mijn werk moet neerzetten. Ben ik de idioot?
![Justyna WIERZCHOWIECKA](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FHEADSHOT_WIERZCHOWIECKA.f1625578430.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=dce3dc578fac41d592a030be1fa94a80)
Justyna Wierzchowiecka
Justyna Wierzchowiecka (°1991, Koszalin, Polen) is een Poolse kunstenaar die in Brussel woont. Ze werkt voornamelijk in fotografie en video. Justyna behaalde haar Bachelor in visuele vormgeving aan ÉSAD Orléans, en ze is afgestudeerd aan het Masterprogramma fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunsten La Cambre in Brussel. Ze is de auteur van het project Museum Studies waarin ze museuminterieurs, kunstwerken en tentoonstellingen fotografeert; publiek en medewerkers van instellingen; boekhandels en cadeauwinkels van musea. De kunstenares grijpt vaak terug naar archiefbeelden. Een terugkerend thema in haar werk is de toe-eigening van beelden en het onderwerpen van die beelden aan geavanceerde digitale bewerking.
![PHOTO 2021 06 17 20 32 07 2](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FPHOTO-2021-06-17-20-32-07-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=522b0cdd47bb7f0b82d9dff32f4ee114)
Lieselotte Vloeberghs
Lieselotte Vloeberghs werd geboren in Lier op 17 november 1994 en beëindigde haar master Vrije beeldende kunsten aan Luca School of Arts Gent in 2018.
Haar belangrijkste werken zijn IE - een kamer van papier, een puzzel van getekende standpunten- en Attempts to be more kind -een PDF cursus in vriendelijkheid, community arts voor verlegen kunstenaars.
Lieselotte laat zich beïnvloeden door literatuur, spirituele technieken en betekenissen. Okkernoten en engelencijfers bepalen volgordes, materialen of kleuren. Meestal om te eindigen in een orde zonder hiërarchie.
![Portret Maud Gourdon horizontaal](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2Fportret_Maud-Gourdon_horizontaal.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=556&q=90&w=806&s=13f7f9e50866c11f85dcc9eb3b07cd87)
Maud Gourdon
Maud Gourdon (°1991, Frankrijk) is een beeldend kunstenaar uit Brussel, die vooral werkt rond de constructie van verhalen die de vorm aannemen van installaties samengesteld uit tekeningen, teksten en sculpturen. De installaties van Gourdon vloeien altijd voort uit intieme verhalen en objecten die ze verpakt in woordspelingen, lijnenspel en meervoudige vormen. Haar verhalen reizen door geschiedenis en traditie op zoek naar mogelijke verbanden - door analogie, homofonie, homografie, toeval, verspreking of pen - om materiaal te verzamelen om hedendaagse ficties te creëren. Deze manier van verbanden leggen is voor haar een model van verhalen vertellen.
Maud Gourdon behaalde haar Master in Fine Arts aan het KASK (Gent, België), in 2017. Ze behaalde haar BA in Communicatie aan La Hear (Straatsburg, Frankrijk) in 2014. Ze stelde haar werk recent tentoon in onder andere M-Museum (Leuven, BE), Cas-co (Leuven, BE), Pavillon Charles Vandenhove (Gent, BE), Le Transpalette (Bourges, FR), S.M.A.K. (Gent, BE), le 19, CRAC Montbelliard (Frankrijk), Damien and the Love Guru, (Brussel, BE), Kiosk (Gent, BE).
De geselecteerde werken
![The Mountain, The Tree, Yourself - Anaïs Chabeur](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F3Schermafbeelding-2021-07-13-om-11.53.26kopie.f1626334184.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=e9cdf03072238424ebe96fe0cb5bfa44 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F3Schermafbeelding-2021-07-13-om-11.53.26kopie.f1626334184.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=0c6218160f2310bce03db39528aeb6cd 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F3Schermafbeelding-2021-07-13-om-11.53.26kopie.f1626334184.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=3599154506581ba5ce8b65c972740811 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F3Schermafbeelding-2021-07-13-om-11.53.26kopie.f1626334184.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=b8f66a59a60d6a79614544e48a160c99 1500w)
Anaïs Chabeur
The Mountain, The Tree, Yourself, 2018
![HOME BOTH CONTAIN US AND IS HOUSED WITHIN US - Angyvir Padilla](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-11.58.29.f1626170341.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=5b854ea2880cb7456bc49132098a120e 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-11.58.29.f1626170341.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=08ea5960b7f2314820b104d243540b29 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-11.58.29.f1626170341.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=f3d441023f2f2dcdc230c887db08b20b 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-11.58.29.f1626170341.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=3c5025cf55b48a7bdcf529b7b20414d4 1500w)
Angyvir Padilla
HOME BOTH CONTAIN US AND IS HOUSED WITHIN US, 2020
![Tentoonstellingsmeubilair - Elias Cafmeyer](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F1Schermafbeelding-2021-07-13-om-12.02.39.f1626334204.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=27357c371187097b6c15ccfb02302239 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F1Schermafbeelding-2021-07-13-om-12.02.39.f1626334204.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=1ef89e9aa9098f53a5ca3cdb1df40adc 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F1Schermafbeelding-2021-07-13-om-12.02.39.f1626334204.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=d8d860ddf75a853d6c69d631c358b5d3 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2F1Schermafbeelding-2021-07-13-om-12.02.39.f1626334204.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=e700c4931180d28276a07f6f915baa19 1500w)
Elias Cafmeyer
Tentoonstellingsmeubilair, 2021
![Henry Andersen](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSMAK-HenryAndersen-20180822_01_LR.f1626171031.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=cd7465934ebef0fe81d98e91f65e9c7b 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSMAK-HenryAndersen-20180822_01_LR.f1626171031.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=3981e7814daa63f662ef0d102c08d5da 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSMAK-HenryAndersen-20180822_01_LR.f1626171031.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=8c75b3b4823f032bf5fa28f26bb6807d 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSMAK-HenryAndersen-20180822_01_LR.f1626171031.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=447b50f1505fb88df1fcf2a255d25259 1500w)
Henry Andersen
Stanzas or the Law of the Good Neighbour, 2018
![Lexicon Jimena Chavez Delion](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FLexicon-JimenaChavezDelion.f1626334215.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=668fd4fc1950878121e65405e53a6c33 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FLexicon-JimenaChavezDelion.f1626334215.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=84efc7f6c1623d91abb0767e2ce116e5 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FLexicon-JimenaChavezDelion.f1626334215.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=5a28fef93cda2704bc2538b3ad23cea0 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FLexicon-JimenaChavezDelion.f1626334215.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=5fb1078cafb24a5c7611e85f9bb93cc4 1500w)
Jimena Chávez Delion
Lexicon, 2021
![Sleep - Jonathan Paepens](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FNaamloos-1.f1626171318.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=9c3f645a25046d028d813129f32f4ca0 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FNaamloos-1.f1626171318.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=1c8f4f87cc7bdadd9a6707aafd61887b 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FNaamloos-1.f1626171318.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=912c15c4b94d89faaa6d4b13ca112eeb 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FNaamloos-1.f1626171318.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=8e898b27b1efdc4db34d807049491290 1500w)
Jonathan Paepens
Sleep, 2018
![Wierzchowiecka 22](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FWierzchowiecka-22.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=f7c1d1f14b903a3bdeb524b460435064 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FWierzchowiecka-22.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=993f43897fcb52fe0de2ad899a66537b 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FWierzchowiecka-22.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=6817b5ed21f4d58df5e586193436cca7 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FWierzchowiecka-22.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=9b592776f8234accd06255f1f0cc3bc2 1500w)
Justyna Wierzchowiecka
Museum Studies, 2018
![Attempts to be more kind - Lieselotte Vloeberghs](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.26.31.f1626172069.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=9018cb937456dab6d62b8745c0061627 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.26.31.f1626172069.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=f28046026e1598952487a8bf53368fa2 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.26.31.f1626172069.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=69fa96be826177331de6de4fae8db658 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.26.31.f1626172069.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=444fe2a981e2a66c978c30c8e595a91d 1500w)
Lieselotte Vloeberghs
Attempts to be more kind, Lesson 17; Throwing a party to celebrate pictorial aspects, 2020
![The Planthunter - Mark Grootes](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.29.18.f1626172198.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=75d183ca2ccbcdb87a70c183c9807c70 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.29.18.f1626172198.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=a199d9d2254d053fe2b2c2e9cf8ceb19 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.29.18.f1626172198.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=674c18c10768cff85ae4735e28ebc486 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-12.29.18.f1626172198.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=e0d7139d146eb3bbe61c42e3afb8e1bf 1500w)
Mark Grootes
The Planthunter, 2021
![Seeds - Maud Gourdon](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-13.24.16.f1626175505.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=8b10e6c81593cd6a50911e8d908c669e 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-13.24.16.f1626175505.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=844d72ba4f6498a8f9df77fa45e8f127 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-13.24.16.f1626175505.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=5a368fc388422b9cb77d69aa14e44276 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-13.24.16.f1626175505.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=0640b67128835f23b988fed0b8e1613f 1500w)
Maud Gourdon
Seeds, 2020
![Objets Migrants - Guy Woueté](https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-15.00.38.f1626181293.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=138&q=90&w=250&s=fa81647173b0a7e1e9729643d1ed6907 250w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-15.00.38.f1626181293.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=276&q=90&w=500&s=e1a738814775ad8d8189e45dd1d88451 500w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-15.00.38.f1626181293.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=551&q=90&w=1000&s=ff05948d095416c77fe6b5104f98d82a 1000w, https://smak.imgix.net/https%3A%2F%2Fsmak.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2FCOLLECTIEBOUWERS%2FSchermafbeelding-2021-07-13-om-15.00.38.f1626181293.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&dpr=2&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=827&q=90&w=1500&s=19a2ac6abc54f5ed6281d96b2449d9e2 1500w)
Guy Woueté
Objets Migrants, 2018