UIT DE COLLECTIE | Sol LeWitt - Kabinet 3: Dujourie, Palermo, Noland, Kraus | 06.06... 10.10.2015

Dujourie01

LILI DUJOURIE °1941, België

In het werk van Lili Dujourie is het begrip ‘fragment’ essentieel. De selectie voor haar solotentoonstelling Folds in time is er sterk door beïnvloed. Amerikaans Imperialisme (1972), een van de sleutelwerken uit haar oeuvre, wordt bewust niet getoond. S.M.A.K. en de kunstenaar kozen ervoor om de sculptuur enkel te laten zien aan de hand van ontwerptekeningen. En dit niet binnen de solotentoonstelling zelf maar in relatie tot Sol LeWitts Wall Drawing Nr.36 (1970).

De serie pasteltekeningen uit Dujouries debuutperiode zijn studies voor verschillende sculpturen, waaronder Amerikaans Imperialisme. Voor dit werk wordt de grootste wand van de ruimte geschilderd in één kleur uit veertien mogelijke varianten. Onder een scherpe hoek leunt een staalplaat tegen een deel van de wand dat onbeschilderd bleef. Het contrast tussen voor- en achterkant beklemtoont de onmogelijkheid om meer dan één kant tegelijk te zien. Tonen en verbergen zijn niet alleen simultaan aanwezig maar vormen ook twee kanten van één realiteit.

Uit de titel Amerikaans Imperialisme blijkt Dujouries kritische kijk op Amerika’s buitenlandse politiek van begin jaren ’70: de verborgen agenda’s rond Vietnam en Zuid-Amerika. Ook uit ze er haar artistieke houding mee ten opzichte van de dominantie van de Amerikaanse kunst in die tijd: de harde en koele minimal art verwerkt Dujourie ‘antiminimalistisch’ in zachte pasteltekeningen ter ontwerp van naar de minimal art verwijzende staalsculpturen. Dujouries ‘antiminimalisme’ is tweezijdig: ze omarmt de minimal art maar neemt er tegelijk afstand van.

BLINKY PALERMO 1943-1977, Duitsland

5 Miniaturen (1972), uit de S.M.A.K.-collectie, is een reeks kleur- en vormstudies. Blinky Palermo is vooral bekend voor zijn textielschilderijen: aan elkaar genaaide lappen effen gekleurde textiel over een kader gespannen. Daarnaast realiseerde hij grootschalige installaties en muurtekeningen in situ. Zijn postminimalistische kunst ondermijnt het strenge en strakke modernisme met gesofisticeerde humor, expressiviteit en poëtische titels.

CADY NOLAND °1956, VS

Awning Blanks (1990), uit de S.M.A.K.-collectie, bestaat uit twee raamwerken voor zonneschermen. De kleurrijke stof is verdwenen. Alleen het frame blijft over. Wat oorspronkelijk gemaakt is om te beschermen, voelt nu koud en dreigend aan, doet aan tralies denken. In dit werk schuilt een veeg uit de pan naar de gepretendeerde neutraliteit van de minimal art. Met haar oeuvre stelt Cady Noland onder meer geweld binnen de Amerikaanse maatschappij aan de kaak met de middelen en materialen die haar hebben groot gemaakt.

KITTY KRAUS °1976, Duitsland

Kitty Kraus versnijdt en naait stoffen voor mannenkostuums tot abstracte vlakken. Daarbij laat ze het materiaal een eigen leven leiden: naden en restdraadjes zijn niet weggewerkt. Net zoals haar sculpturen in glasplaat kiezen deze werken positie tussen de wand en de vloer. Kitty Kraus biedt een frisse kijk op het minimalisme. Haar herinterpretatie van deze emotieloze kunststroming laat ze door emotie sturen. Zo schudt ze het minimalistische dogma van zich af. Verlangen naar perfectie buigt ze om tot menselijk falen waaruit poëzie ontstaat.

6.Jun.15
Word Vriend van S.M.A.K.
made by