Philippe Van Snick dynamic project

22.Okt.22
5.Maa.23
Portrait Philippe Van Snick
Portrait Philippe Van Snick © Copyright Marijke Dekeukeleire Courtesy Philippe Van Snick Estate

dynamic project toont het veelomvattende oeuvre van Philippe van Snick (Gent, 1946 – Brussel, 2019). De tentoonstelling is opgebouwd aan de hand van tien clusters, verwijzend naar het decimaal systeem (0-9), dat inherent is aan het oeuvre van Philippe Van Snick. Als kunstenaar observeerde Van Snick de complexiteit van de wereld en het leven. Hij vertaalde zijn inzichten en reflecties naar een vereenvoudigde vormentaal. In de tentoonstellingszalen worden sleutelwerken afgewisseld met verrassende minder bekende werken. Het oeuvre van Philippe Van Snick laat zich nauwelijks categoriseren door de drang naar vrijheid, de openheid en het non-conformisme dat eruit spreekt.

Van Snick integreerde in zijn methodiek een variërend systeem, dat zowel wiskundig als poëtisch van aard is. Reeds in de jaren zeventig ontwikkelde hij een eigen alfabet dat bestaat uit de tien getallen (0-9) en een consistent, helder tienkleurenpalet. Dit kleurenschema omvat de primaire kleuren (rood, geel en blauw), de secundaire kleuren (oranje, groen en violet), de niet-kleuren (wit en zwart) en de materiële kleuren (goud en zilver). Later voegde hij daaraan nog lichtblauw toe. Van Snick zette op een economische manier materialen en technieken in ten voordele van een geconcentreerde beeldtaal.

Het oeuvre van Philippe Van Snick vertoont geen abrupte stilistische breuken, maar is een meanderend reflectieproces waarin zijn intenties zichtbaar worden. Zijn werken worden gekenmerkt door een persoonlijke noot, een ingetogen artistiek gebaar en de echo van kwetsbaarheid. Speciale aandacht gaat naar Van Snicks intieme leefomgeving in Brussel, maar ook naar zijn tuin en huis in Frankrijk en zijn levenslange fascinatie voor de natuur en haar fraaie structuren en cycli. In zijn werk speelt hij instinctief met elementen uit de natuur, die hij aanvult met geometrisch ingrepen.

dynamic project toont Van Snicks eerste sculpturale analyses en op wiskunde gebaseerde verkenningen van tijd en ruimte. Ook conceptuele foto’s en kortfilms komen aan bod. De tentoonstelling staat eveneens stil bij Van Snicks latere experimenten met kleur, waarbij hij zijn tien kleuren ging mengen. Daardoor ontstond een genuanceerder kleurenpalet, dat nog dichter aansloot bij zijn interne wereld en tegelijkertijd verderbouwde op zijn interesse in het landschap, de externe wereld.

Philippe Van Snicks artistieke productie omvat ook talrijke innovatieve permanente projecten in de openbare ruimte.

Curatoren: Luk Lambrecht & Marta Mestre

Met dank aan Philippe Van Snick Estate

Meer over Philippe Van Snick Estate

De Philippe Van Snick Estate werd opgericht in 2015 door Philippe Van Snick zelf op vraag van zijn drie kinderen. Die vroegen zich namelijk af hoe je een artistiek oeuvre in de toekomst moet en kan beheren. Toen Philippe Van Snick in 2019 overleed, werd de Estate geactiveerd.

De Philippe Van Snick Estate draagt zorg voor het oeuvre van de kunstenaar: ze staat in voor het beheer, de conservatie en de ontsluiting van zijn artistiek nalatenschap. Aan de basis hiervan ligt het inventariseren van alle kunstwerken, archiefstukken en artistiek onderzoek. Op deze manier kan de Estate kennis en inzicht delen en activeren. Met als doelstelling het werk zichtbaar te houden, nieuw onderzoek mogelijk te maken en de verdere internationalisering van het oeuvre te steunen via samenwerkingen met onder meer galerieën, instituten, curatoren, onderzoekers, auteurs en kunstenaars.

De Philippe Van Snick Estate wordt geleid door Marijke Dekeukeleire, de echtgenote van Philippe Van Snick.
Het team bestaat uit Benedicte Goesaert, artistiek manager en Camille Bladt, collectiebeheerder.

Legacy work can be understood as a caring practice. Despite the legal and financial implications, it ought to stem primarily from a love and care for the life that went into the work – from the act of pausing and spending time with the treasures and burdens that someone has left behind. While in some instances grief and sorrow may be part of the process, dealing with heritage as a caring practice is less about loss than about nurturing the work, keeping it alive beyond the lifespan of its creator, forging new connections, and preventing an artist’s legacy from slowly falling into oblivion.1
Laura Herman, 2022

Het is de wens van de Estate om op lange termijn een overzicht te maken van alle werken die gerealiseerd werden door Philippe Van Snick. Wie eigenaar is van een kunstwerk kan contact opnemen via info@philippevansnick.com.

Alle tentoonstellingen
Word Vriend van S.M.A.K.
made by