Voor zijn eerste solotentoonstelling in een Belgisch museum, brengt elektro-akoestisch componist en kunstenaar Tarek Atoui bestaande werken en nieuwe producties samen.
Geluid vormt de kern van de artistieke praktijk van Tarek Atoui (°1980, Beiroet, Libanon). Als elektro-akoestisch componist en kunstenaar, staat Atoui bekend voor de sonisch-sculpturale landschappen die hij creëert op basis van geluid, beeld, materie, ruimte, tijd, menselijke en organische activiteit. In deze inventieve luisteromgevingen, die niet alleen een appel doen op het gehoor, creëert hij rijke ervaringen en interacties die zowel zintuiglijke als sociaal-politieke betekenissen dragen.
De zorgvuldig ontworpen muziekinstrumenten, luisterapparaten, sculpturen en materieel die deel uitmaken van de werken van Atoui, vormen het resultaat van een overwogen denk- en maakproces. Steunend op diepgaand onderzoek en experiment, dragen zij de stempel van de samenwerkingen die de kunstenaar aangaat met experts, ambachtslieden en andere betrokkenen. Gecomponeerd tot fascinerende, wendbare installaties die ook de context absorberen waarin ze worden getoond, sporen ze op zeer uiteenlopende manieren aan tot activiteit. In deze lerende omgeving kan, zonder hiërarchisch onderscheid, een op zichzelf staande muziekcompositie draaien of een reeks instrumenten worden geactiveerd door professionele muzikanten of door deelnemers tijdens een rondleiding. Installaties zijn het voorwerp van een participatieve workshop of moedigen de bezoekers zachtjes aan om naar de ruimte, naar elkaar en naar zichzelf te luisteren.
Voor zijn eerste solotentoonstelling in een Belgisch museum, brengt Tarek Atoui bestaande werken en nieuwe producties samen in een minutieus, associatief ensemble. Hij put hiervoor uit projecten zoals WITHIN (2013 - lopend), die alternatieve manieren bedenkt om muziek te genereren, of uit The Whisperers, een exploratie van hoe een reeds geproduceerd geluid varieert al naargelang het door diverse materialen, zoals marmer, glas, metaal of water, wordt gestuurd. Twee nieuwe werken, 66 Soft Cells en Windhouse #1, breiden de ervarings- en perceptieve rijkdom van het totaallandschap verder uit.
Tijdens de tentoonstelling vindt een programma van performances plaats, samengesteld door Tarek Atoui, en met muzikanten die hij uitnodigt.
Op de openingsavond van 5 april kan je om 21:00 een live performance door Tarek Atoui zelf bijwonen.
the Shore / a place I’d like to be maakt deel uit van GIF, het Ghent International Festival dat plaatsvindt van 4 tot 21 april.
De tentoonstelling werd gerealiseerd met de steun van de Franse Ambassade in België en het Institut français Paris. In het kader van EXTRA, een programma ter ondersteuning van hedendaagse Franse creaties in België.
'Water's Witness', 2022, Performance at MUDAM Luxembourg with Yann Leguay. copyright: Eike Walkenhorst
Tarek Atoui (° 1980, Beiroet, Libanon) woont en werkt in Parijs. De afgelopen tien jaar nam hij deel aan belangrijke internationale tentoonstellingen, waaronder dOCUMENTA 13 (2012) en de 58e Biënnale van Venetië (2019). Solotentoonstellingen met werk van hem vonden plaats in IAC, Lyon (2023); Mudam Luxembourg - Musée d'Art Moderne Grand-Duc Jean (2022); het Serralves Museum of Contemporary Art, Porto (2022 en 2018); The Contemporary Austin (2022); The FLAG Art Foundation, New York (2022); Bourse du Commerce - Pinault Collection, Parijs (2021); Fridericianum, Kassel (2020); Sharjah Art Foundation, Sharjah (2020); NTU Centre for Contemporary Art Singapore (2018); Bergen Assembly (2016); Tate Modern, Londen (2016); Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (2015) en Fondation Louis Vuitton, Parijs (2014 en 2015).
Dit project kwam tot stand met de steun van de Franse Ambassade in België en het Institut Français.