Met ‘Rebuild’ wordt het kunstwerk ‘Museum for a Small City’, dat sinds 2013 tot de S.M.A.K. verzameling behoort, gereactiveerd.
Het werk van Richard Venlet (1964, Hamilton, Australië) verhoudt zich sterk tot de functionele, historische en architecturale ruimte waarin het getoond wordt. Hij ontwerpt omgevingen die ook als presentatiemodel werken en waarin samen met andere kunstenaars, architecten, curatoren en theoretici de cultuur van het verzamelen en tentoonstellen wordt onderzocht.
‘Museum for a Small City’* licht specifiek de werking en functie van een museum door. Elke presentatie van het kunstwerk wordt bedacht als een activering. Deze ontvouwt zich aan de hand van wisselende selecties uit het archief en de collectie van S.M.A.K. die verder geduid worden in gesprekken, lezingen, workshops en performances. De kunstenaar reikt het museum zo een instrument aan om zijn geschiedenis op alternatieve wijze te ontsluiten en van daaruit actuele verhaallijnen te formuleren. Het meervoudige statuut dat het collectiewerk op deze manier verworven heeft – als display, onderzoeksinstrument, discursieve ruimte en autonoom kunstwerk – vormt het uitgangspunt van deze derde activering getiteld ‘Rebuild’.
Voor de laatste ingreep in het kader van ‘Museum for a Small City/Rebuild’ plaatste Richard Venlet ‘La Sibérie d’Estremadure (III)’ van Wolf Vostell. Deze installatie bevat restanten van de performance van Vostell uit 1983 die plaatsvond in S.M.A.K. Venlet’s keuze is verbonden met Ula Sickle’s masterclass ‘performance, collectie, archief’ die zal resulteren in een reeks podcasts over de geschiedenis van performance in S.M.A.K.
Download de historiek van Museum for a Small City
Dit document geeft de historiek weer van ‘Museum for a Small City’. Het bevat de technische fiches, naar een ontwerp van Joris Kritis, van alle tot dusver getoonde stukken en verwante activiteiten.
* ‘Museum for a Small City’ werd vernoemd naar een ongerealiseerd museumontwerp (1941-’43) van architect Mies van der Rohe waarin de architectuur sterk vereenvoudigd wordt om de nadruk te leggen op de getoonde kunstwerken. Venlet nam van deze architectuurstudie zowel de titel over alsook de eindeloze mogelijkheden van het raster dat zijn vloerobject als een modulaire vorm organiseert.