1996–2000
olieverf op spaanplaat
h. 35.5 cm x b. 28 cm
2000 bruikleen Vrienden v/h S.M.A.K.
NL – Michaël Borremans zoekt in zijn werk vaak toenadering tot de traditie van de schilderkunst. Zo verwijst hij geregeld naar de barokke schilderkunst uit de 17de eeuw, met Spaanse schilders zoals Diego Velázquez en Francisco De Zurbarán als belangrijke inspiratiebronnen. Deze referenties koppelt Borremans steevast aan reflecties over de positie van de mens in onze samenleving. Hij brengt ze met milde ironie en niet zelden dragen ze een droog-humoristische tragiek in zich. Het borstbeeld of de buste is een vaak terugkerend element. Borremans’ technische virtuositeit zorgt hierbij voor detail en de atypische afsnijdingen in de compositie creëren een sterke intimiteit tussen ons en de geportretteerde, die tegelijk voor een fascinerende bevreemding zorgt.
EN - In his work, Michaël Borremans often seeks rapprochement with the tradition of painting. He frequently refers to seventeenth-century Baroque works, for example, while Spanish painters are also important sources of inspiration, most notably Diego Velázquez and Francisco De Zurbarán. Borremans invariably links these allusions to reflections on people’s place in society. They are presented in a mildly ironic way and, not infrequently, with an air of dry and tragic humour. The torso or bust is a recurrent element. Borremans’ technical virtuosity brings great detail to the work. Furthermore, the atypical, truncated composition creates a powerful intimacy between the viewer and subject whilst also eliciting a fascinating degree of alienation.
FR - Dans son travail, Michaël Borremans tente de se rapprocher de la tradition de la peinture. Ainsi, il fait régulièrement référence à la peinture baroque du XVIIe siècle, avec des peintres espagnols tels que Diego Velázquez et Francisco De Zurbarán comme sources d'inspiration importantes. Borremans associe invariablement ces références à des réflexions sur la position de l'homme dans notre société. Il les présente avec une douce ironie et il n'est pas rare qu'elles soient empreintes d'une tragédie sèche et humoristique. Le buste est un élément qui revient régulièrement. La virtuosité technique de Borremans garantit ici le détail et les coupes atypiques des compositions créent une forte intimité entre nous et le représenté, ce qui génère en même temps une aliénation fascinante.