La Pluie (projet pour un texte)

Marcel Broodthaers


1969
16mm film (zwart-wit, stil)
2min
1977 aankoop
NL - Marcel Broodthaers zit te schrijven. Zijn tekst is nauwelijks gevorderd of een stortbui klettert op het tafereel neer. De inkt lost op. De geschreven woorden verdwijnen. Toch blijft de kunstenaar onverstoorbaar voortschrijven. Ook alle nieuwe woorden die hij op papier zet, verdwijnen ogenblikkelijk. Met ‘La Pluie’ knipoogt Broodthaers naar zijn vroegere carrière als dichter. De kunstenaar toont dat hij, ondanks zijn onsuccesvol dichterschap, een meesterlijk poëet is en blijft. Zelfs verdwenen en verdwijnende woorden uit zijn pen laten zich betekenisvol tussen de regels door lezen. Het opschrift op de muur achter hem, Département des Aigles, verwijst naar het fictieve museum dat Broodthaers in 1968 had opgericht en situeert deze film in de tuin van de kunstenaar. Voor dit Musée d’Art Moderne had Broodthaers lege kisten ontleend van het Museum van Schone Kunsten in Brussel. Op de kisten had hij postkaarten gekleefd van 19de-eeuwse kunstwerken uit de collectie van het museum. Hier gebruikt hij een van deze kisten als schrijftafel.
ENG - Marcel Broodthaers is seated and writing. He has hardly started writing before he is pelted by a heavy shower. The ink dissolves. The written words fade. Yet the artist continues writing imperturbably. The new words he writes down on the paper also vanish instantly. In ‘La Pluie’, Broodthaers makes reference to his former career as a poet. He shows that, despite his lack of success in that profession, he will always remain a master poet. Even the vanished and vanishing words from his pen can be read meaningfully between the lines. The inscription on the wall behind him – Département des Aigles – is a reference to the imaginary museum that Broodthaers had founded in 1968 and shows that the film was shot in his own garden. He had borrowed empty crates from the Museum of Fine Arts in Brussels for this Musée d’Art Moderne, and stuck postcards onto them showing 19th-century works of art from the museum’s collection. In this film he is using one of these crates as a writing desk.
FR - Marcel Broodthaers est en train d’écrire. Son texte progresse avec peine ou une pluie battante fouette la scène. L’encre se dissout. Les mots écrits disparaissent. Cependant, l’artiste continue imperturbablement à écrire. Tous les nouveaux mots qu’il couche sur le papier disparaissent aussi immédiatement. Avec ‘La Pluie’, Broodthaers fait un clin d’oeil à son ancienne carrière de poète. L’artiste montre que, malgré son état de poète dépourvu de succès, il est et reste un poète magistral. Même les mots disparus et en train de disparaître de sa plume se laissent lire entre les lignes en gardant signification. L’inscription sur le mur derrière lui, Département des Aigles, renvoie au musée fictif que Broodthaers avait créé en 1968 et situe ce film dans le jardin de l’artiste. Pour ce Musée d’Art Moderne, Broodthaers avait emprunté des caisses vides au Musée des Beaux-Arts de Bruxelles. Il avait collé sur les caisses des cartes postales d’oeuvres d’art du 19ème siècle provenant de la collection du musée. Ici, il se sert d’une de ces caisses comme bureau.
Collectienummer : 3825

Kunstwerken Marcel Broodthaers


Word Vriend van S.M.A.K.
made by