ed. 18/100
1972
druk op papier
h. 69.5 cm x b. 154 cm
2000 bruikleen Vrienden v/h S.M.A.K.
NL - Wanneer Marcel Broodthaers in 1970 nog traditioneel een catalogus uitgeeft bij zijn soloshow in een Brusselse galerie, ondermijnt hij de rol van catalogi amper twee jaar later met ‘Tractatus Logico-Catalogicus’. Naast een – op uitgavejaar na identieke – nieuwe oplage van zes exemplaren van de publicatie, laat hij een zeefdruk printen: een negatiefbeeld van twaalf pagina’s uit het boek. Hiervoor gebruikt hij de drie drukblokken waarmee eerder telkens vier pagina’s op grote bladen werden gedrukt voor ze werden versneden, gevouwen en gebundeld tot catalogi. Dit verklaart meteen waarom de pagina’s hier niet in de juiste volgorde staan en sommige bovendien ondersteboven.
De titel van het werk is een knipoog naar de ‘Tractatus Logico-Philosophicus’ van de Duitse filosoof Ludwig Wittgenstein. Broodthaers voelde affiniteit met diens visie op de verhouding tussen de wereld (die zou bestaan uit feiten), gedachten en taal. Gedachten uitgedrukt in taal zouden, volgens Wittgenstein, een – weliswaar ontoereikende – spiegel vormen van de realiteit. En dat de taal, zoals elk medium, haar beperkingen heeft wat realistische weergave betreft, is een van de kernideeën binnen het oeuvre van Broodthaers. Met de ondertitel bij dit werk, ‘Art or the Art of Selling’, haalt de kunstenaar uit naar de kunsthandel, ironisch genoeg met een werk dat hij ontwikkelde uit een tentoonstellingscatalogus, een aan kunst gelinkt commercieel product bij uitstek.
ENG - Whereas in 1970 Marcel Broodthaers published a traditional catalogue for his solo exhibition at a Brussels gallery, barely two years later he undermined the role of catalogues with his ‘Tractatus Logico-Catalogicus’. In addition to a new edition of six copies of the publication – identical except for the date – he also had a silkscreen print made: a negative image of twelve pages from the book. To do this he used the three printing blocks which were previously used each to print four pages on large sheets before being cut, folded and bound as catalogues. This immediately explains why the pages here are not in the right order and some are even upside down.
The title of this work is a reference to the ‘Tractatus Logico-Philosophicus’ by the German philosopher Ludwig Wittgenstein. Broodthaers felt an affinity with his views on the relationship between the world (which he said was composed of facts), thoughts and language. According to Wittgenstein, thoughts expressed in language were a mirror of reality, though an inadequate one. And the notion that language, like every medium, has its limitations when it comes to realistic representation is one of the core ideas in Broodthaers’ oeuvre. In the subtitle to this work – ‘Art or the Art of Selling’ – the artist takes a swipe at the art trade, ironically enough in a work that he generated out of an exhibition catalogue, an eminently commercial product linked to art.
FR - Alors que Marcel Broodthaers publie encore un catalogue de manière traditionnelle en 1970 à l’occasion de son show en solo dans une galerie bruxelloise, il mine le rôle des catalogues à peine deux ans plus tard avec ‘Tractatus Logico-Catalogicus’. Outre un nouveau tirage – identique, sauf l’année de la sortie – de six exemplaires de la publication, il fait imprimer une sérigraphie: un négatif de douze pages de l’ouvrage. Il utilise à cette fin les trois blocs d’impression qui avaient servi à imprimer chaque fois quatre pages sur de grandes feuilles avant de les couper, de les plier et de les relier en catalogues. Cela explique d’emblée pourquoi les pages ne sont pas dans le bon ordre et qu’en plus, certaines sont sens dessus dessous.
Le titre de cette oeuvre est un clin d’oeil au ‘Tractatus Logico-Philosophicus’ du philosophe allemand Ludwig Wittgenstein. Broodthaers ressentait de l’affinité avec sa vision de la relation entre le monde (qui se composerait de faits), les pensées et le langage. Des pensées exprimées en langage formeraient , selon Wittgenstein, un miroir – il est vrai incomplet – de la réalité. Le fait que le langage a, comme tout moyen d’expression, ses limites quant à la reproduction réaliste constitue une des idées-clés dans l’oeuvre de Broodthaers. En sous-titrant cette oeuvre ‘Art or the Art of Selling’, l’artiste s’en prend au commerce de l’art, assez ironiquement avec une oeuvre qu’il développa à partir d’un catalogue d’exposition, produit lié à l’art par excellence commercial.