Vliegende en pinkende gloeilamp boven Milaan

Leo Copers


1970
latexverf en potlood op papier
h. 50 cm x b. 70 cm
1978 aankoop
NL - Volgens Leo Copers begon zijn artistieke carrière op 3 mei 1969. Exact op die dag zou de kunstenaar getroffen zijn door het eenvoudige tafereel van een gloeilamp die op de Gentse Leie dreef. Hier vliegt de lamp knipperend boven Milaan. Deze surrealistische scène is rationeel gezien vanzelfsprekend onmogelijk, maar toch baseerde Copers deze tekening op een ‘reële’ waarneming. In 1962 werd er volgens Italiaanse media namelijk een ufo waargenomen boven Milaan. Toen Copers dit vernam, vond hij dat de ufo perfect een ontwerp van hem had kunnen zijn. Vanuit deze gedachte maakte hij, zij het acht jaar later, deze ‘ontwerptekening’ ervan. Om feit en fictie helemaal door elkaar te doen lopen, dateerde de kunstenaar de tekening bovendien fictief met zijn geboortejaar. Een installatie van Copers, eveneens een stuk uit de S.M.A.K.-collectie, in de vorm van een katapult die voorzien is van alle noodzakelijke elementen om de scène uit de tekening tot uitvoering te brengen, draagt dan weer bij aan het zogenaamde realisme ervan.
ENG - According to Leo Copers, his artistic career began on 3 May 1969. On this precise day, he was dumbfounded by the simple sight of a light bulb drifting on the River Lys in Ghent. Here, the flashing bulb is flying above Milan. Rationally speaking, this surreal scene is impossible, and yet Copers based his drawing on a ‘real’ sighting. In 1962, the Italian media reported that a UFO had been spotted above the Italian city. When Copers heard this, he felt that it would have made his ideal subject. This thought led him to make this ‘preparatory drawing’ eight years later. Moreover, in order to fully intermingle fact and fiction, the artist gave the drawing a fictitious date – his birthday. An installation by Copers in the form of a catapult, also a piece from the S.M.A.K. collection, is equipped with all the necessary elements for executing the scene from the drawing, thereby contributing to its so-called realism.
FR - D’après Leo Copers, sa carrière artistique débuta le 3 mai 1969. Ce jour-là, l’artiste aurait été touché par le simple spectacle d’une ampoule qui flottait sur la Lys à Gand. Ici, la lampe survole Milan en clignotant. Cette scène surréaliste est évidemment impossible sur le plan rationnel, mais Copers a néanmoins basé ce dessin sur une observation ‘réelle’. En effet, selon les médias italiens, un ovni a été observé au-dessus de Milan en 1962. Lorsque Copers en eut connaissance, il trouva que l’ovni pouvait parfaitement être un projet à lui. En partant de cette idée, il en réalisa un projet de dessin, même si c’était huit ans plus tard. En outre, pour faire parfaitement correspondre le fait et la fiction, l’artiste data le dessin fictivement de son année de naissance. Une installation de Copers, de même qu’une pièce de la collection du S.M.A.K., en forme de catapulte munie de tous les éléments nécessaires pour exécuter la scène du dessin, contribue donc à nouveau à son soi-disant réalisme.
Collectienummer : 278

Kunstwerken Leo Copers


Word Vriend van S.M.A.K.
made by